MS Teams Connector: Troubleshooting

1. Klant activatie-email en loginproblemen

Probleem

Oplossing

De uitnodigingsmail is niet aangekomen

 

Controleer spam. Service activatie-emails worden verstuurd vanaf een noreply-adres via sendgrid.me. Als er geen teken van e-mail is, verwijder je op het tabblad Account van de klantportal de gebruikersuitnodiging en nodig je ze opnieuw uit (probeer een ander e-mailadres).

De klant heeft het verkeerde Active Directory-account gebruikt bij het verzenden van de uitnodiging (mogelijk hebben ze er meerdere)

Verwijder op het tabblad Account van de klantportal de gebruikersuitnodiging en nodig ze opnieuw uit

 

Ze krijgen deze foutmelding:
Er is een onverwachte fout opgetreden. We kunnen geen accounts vinden
 [email protected], neem contact op met je beheerder om een uitnodiging voor de service te ontvangen

De gebruiker is aangemeld bij Microsoft met een ander account dan dat geregistreerd bij de service en probeert toegang te krijgen tot de portal. Log uit en log weer in met het geregistreerde account.

 

2. Gebruiker(s) verschijnen niet in lijst na Sync

De synchronisatie identificeert gebruikers met Phone System-licentie of E5-licentie en voegt ze toe aan de gebruikerslijst. Als gebruikers ontbreken in de lijst, controleer dan Office 365 om er zeker van te zijn dat een van de vereiste licenties is toegewezen.

3. Sync Fouten

Synchronisatie-informatie is beschikbaar door de vervolgkeuzepijl op de synchronisatieknop (op het tabblad Gebruikers) te bekijken en ‘Show Sync History te selecteren.

De Sync History logs tonen de verschillende synchronisatiestappen die zijn toegepast op de Customer Office 365-tenant en de antwoorden die zijn ontvangen van het Office 365-systeem. Het zal ook foutinformatie tonen als er fouten zijn opgetreden.

De meest voorkomende reden voor synchronisatiefouten is het proberen een synchronisatiefunctie te gebruiken wanneer je bent aangemeld als een gebruiker zonder de juiste machtigingen, of als een gebruiker die is aangemeld bij een ander Office 365-account bij een poging om de synchronisatiefunctie uit te voeren. Dit komt het meest voor wanneer de service namens een klant wordt geconfigureerd door een IT-serviceprovider, waarbij de operator niet is aangemeld met klantreferenties van de Admin-gebruiker.

De wijzigingen die door de synchronisatiefunctie in het Office 365-platform zijn aangebracht, kunnen enkele minuten in beslag nemen, vooral in drukke periodes. Dit kan betekenen dat volgende acties in een synchronisatietaak kunnen mislukken omdat Office 365 eerdere stappen verwerkt. In deze situaties is het systeem zo geconfigureerd dat het opnieuw proberen van de synchronisatiefunctie mogelijk maakt. De aanbevolen actie is om minimaal 2 minuten te wachten en de synchronisatiefunctie opnieuw te proberen.

3.1 Logging service-oproepen voor aanhoudende mislukte Sync Now

Geavanceerde diagnostiek op Sync Now is vereist bij het registreren van Sync Now probleemescalaties. Laat de klant of iemand met de juiste beheerdersrechten de synchronisatie nu uitvoeren in de diagnostische modus.

Een diagnostisch logboek wordt gemaakt door Alt-Shift ingedrukt te houden wanneer je op de knop Nu synchroniseren klikt

Een foutopsporings-symbool (bug) wordt weergegeven om te bevestigen dat een foutopsporings-synchronisatie plaatsvindt

Geef bij het maken van het ondersteuningsverzoek de naam van de klant op om de foutopsporingslogboeken te identificeren. De geavanceerde logboeken voor foutopsporing zijn te vinden in de synchronisatiegeschiedenis, beschikbaar in het vervolgkeuzemenu van de knop Sync Now

Geavanceerde foutopsporing biedt informatie over licentietypen en toewijzingen van gebruikerslicenties op de klant Office 365-tenant.

4. Geen tabblad Gesprekken of Dial Pad in Teams

Het pictogram Gesprekken verschijnt in de Microsoft Teams-client wanneer een gebruiker het juiste phone system licentie heeft en de configuratie is voltooid zodat de gebruiker kan bellen. Er zijn verschillende redenen waarom het pictogram voor oproepen niet aanwezig is:

  1. De gebruiker heeft geen telefoonnummer toegepast in het Office 365-beheercentrum
  2. De actie Nu synchroniseren is niet uitgevoerd sinds de gebruiker aan de portal is toegevoegd.
  3. De gebruiker heeft geen telefoonsysteemlicentie
  4. Er is onvoldoende tijd verstreken sinds de gebruikersinstellingen zijn uitgevoerd
  5. Microsoft Office 365 heeft een interne fout bij het controleren en oplossen van de bovenstaande problemen:

4.1 De gebruiker heeft geen telefoonnummer toegewezen in het Office 365-beheercentrum

De functie Sync Now moet telefoonnummers toewijzen aan gebruikers in Office 365. Als dit niet is gelukt, wordt er handmatig gecontroleerd of het telefoonnummer correct is toegepast op de gebruiker en of dit nummer overeenkomt met het nummer dat is toegewezen in de portal.

4.2 Toewijzing van telefoonnummers

Hoewel de service een telefoonnummer toewijst aan een Teams-gebruiker, moet je de Legacy Skype for Business-portal gebruiken om te controleren of dit heeft plaatsgevonden. Naar verwachting zal Microsoft deze functionaliteit te zijner tijd naar de nieuwe Teams-portal migreren.

Open eerst de Office 365-beheerportal, vouw het menu Admin Centers uit en klik op Teams.

Dit opent een nieuw venster voor het Teams Admin Center. Klik op Legacy portal om het oude Skype voor Bedrijven-beheercentrum te openen

Als de gebruiker geen toegewezen nummer heeft, kan er een worden toegevoegd. Het toevoegen van een nummer in dit Skype voor Bedrijven Admin Center zorgt ervoor dat het wordt gesynchroniseerd met de portal wanneer de volgende Sync Now-activiteit wordt uitgevoerd.

Klik op Nummer toewijzen. Het toegewezen nummer hoeft geen echt telefoonnummer te zijn, maar moet overeenkomen met het nummer dat is geconfigureerd in de CallTo365-service en moet ook het internationale toegangsnummer bevatten voor het land waarvoor de gebruiker een licentie heeft. Als het extensienummer van de gebruiker bijvoorbeeld 1003 is en deze zich in het VK bevindt, kun je +1 1003 gebruiken om een zinvol nummer te geven.

Het wordt aanbevolen om ook Internationaal bellen aan te vinken zodat alle uitgaande oproepen de klant bereiken PBX en het PBX-beleid van de klant kunnen worden gebruikt om beperkingen toe te passen.

4.3 De gebruiker heeft geen Phone System licentie

Als je bellen in Teams wilt gebruiken, moet je de gebruikers licenties toewijzen voor functies zoals Audio Conferencing en Phone System. In dit Microsoft-artikel wordt uitgelegd hoe je deze licenties bulksgewijs en voor een individuele gebruiker kunt toevoegen.

Opmerking: de serviceconfiguratie betekent dat je on-premises PSTN-connectiviteit gebruikt voor hybride gebruikers, dus je hoeft alleen een Phone System-licentie toe te wijzen. Je moet GEEN belplan toewijzen.

https://docs.microsoft.com/en-us/microsoftteams/assign-teams-licenses

4.4 Er is onvoldoende tijd verstreken sinds de gebruikersinstellingen zijn uitgevoerd

Sommige elementen van de configuratie binnen Microsoft Office 365 kunnen enkele uren vertraging oplopen, aangezien informatie zich verspreidt tussen verschillende delen van het Microsoft-systeem. Dit kan van dag tot dag verschillen, dus we raden je aan om de configuratie ten minste 48 uur voor jouw go-live-datum uit te voeren om dit mogelijk te maken

4.5 Microsoft Office 365 heeft een interne fout

Als alle bovenstaande stappen het probleem niet hebben verholpen, moet je de gebruiker mogelijk verwijderen en opnieuw toepassen licentie met het volgende proces:

  1. Verwijder alle O365-licenties van de gebruiker, wacht 15 minuten en voeg ze vervolgens weer toe
  2. Voeg het telefoonnummer weer toe aan de gebruiker. Als de gebruiker niet wordt weergegeven in de oude Skype voor Bedrijven-portal, wacht dan nog eens 15 minuten en probeer het opnieuw
  3. Verwijder de gebruiker uit de serviceportal en activeer het Nu synchroniseren-proces om ze opnieuw toe te voegen.
  4. Sluit teams af (klik met de rechtermuisknop in de taakbalk en kies ‘Afsluiten’) en start het opnieuw
  5. Als er nog steeds geen kiestoetsen zijn, wacht dan even, sluit af en start opnieuw op. Soms werkt dit meteen en soms kan het een dag duren.
  6. In sommige scenario's kan het verwijderen van een ongebruikt belplan of dienst restanten van de oude configuratiecode hebben achtergelaten. Dit moet aan de orde worden gesteld bij Microsoft met een uitleg van de verwijderde service, commentaar op het ontbrekende tabblad Gesprekken of Dial Pad en het advies dat je de service van derden van CallTo365 toevoegt.

5. Trek de toegang tot de service in Office 365 van de Klant in

Klanten hebben mogelijk beleidsvereisten, wat betekent dat ze de toegang tot de service die tijdens het installatieproces is verleend, moeten intrekken. Als je de toegang intrekt, wordt de service niet verstoord, maar is herverificatie vereist als er wijzigingen nodig zijn met de functie Sync Now.

Om de toegang in te trekken, moet de beheerder inloggen op: https://portal.azure.com

Wanneer je bent aangemeld, ga je naar Azure Active Directory en selecteer je vervolgens Enterprise-toepassingen:

Selecteer de applicatie en kies Verwijderen. Toegang is nu ingetrokken voor de service

Teams Voicemail

Teams heeft voicemail. Als dit is ingeschakeld en de gebruiker niet beschikbaar is, zal Teams de oproep beantwoorden en naar voicemail doorsturen. Dit kan interfereren met de PBX-oproeproutering waarbij de gebruiker lid is van een groepseindpunt, waardoor oproepen worden bezorgd bij de eigen Teams-voicemail en wordt voorkomen dat de oproep effectief wordt afgehandeld door beschikbare collega's.

Het wordt daarom aanbevolen om de PBX-voicemail te gebruiken (schakel Teams Voice Mail uit)

In de gebruikersinstellingen in de Teams-client (klik op het gebruikerspictogram in de rechterbovenhoek), beheert het gedeelte Gesprekken de regels voor het beantwoorden van gesprekken. Stel de optie ‘If unaswered’ in op ‘Do nothing’. Hierdoor wordt de voicemail in Teams voor deze gebruiker uitgeschakeld.

6.1 Bulk uitschakelen van Skype voor Bedrijven & Teams Voicemail

Skype For Business wordt geleverd met voicemail die kan worden uitgeschakeld om ongewenst gedrag te voorkomen wanneer het wordt geïntegreerd met de bestaande PBX.

Het verwijderen van voicemail voor alle gebruikers wordt bereikt door een PowerShell-opdracht uit te voeren terwijl de Skype For Business PS-module is geladen.

6.2 PowerShell gebruiken om voicemail van gebruikers te verwijderen

De volgende PowerShell moet worden uitgevoerd door een competente Office 365-beheerder en met behulp van de Microsoft Skype For Business PowerShell Module-invoegtoepassing


$session = New-CsOnlineSession

Import-PSSession $session -AllowClobber

Get-CsOnlineUser| where { $_.hostedvoicemail -eq $true } | Set- CsUser -HostedVoiceMail $false

Remove-PSSession $session


 

Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.