MS Teams Connector: Admin Setup Guide

Voordat je begint

Voordat je begint met de Teams admin setup, heb je het volgende nodig:

  • Een gebrukier/login voor een Office 365 account met Global Admin rechten
  • Microsoft Phone System licentie add-ons (of E5 licenties) voor de eindgebruikers van de dienst
  • Toegang tot de PBX om SIP credentials te beheren of aan te maken. (Dit wordt waarschijnlijk voor je gedaan door Voys One)
  • Idealiter, één of twee vrije Office 365 gebruikerslicenties zoals Business Essentials/Premium of E1/E3/E5, voor enkele uren gedurende de initieële installatie 

Overzicht

Om de MiCrosoft Teams Connector te activeren zijn de volgende stappen benodigd:

  • Verzamel SIP Credentials van de PBX
  • Aanschaffen en toekennen van Microsoft Phone System (or E5) licenties
  • De PBX service instellen
  • De Teams service instellen
  • Gebruikers aanmaken in de service portal en deze verbinden met het Voys One platform.

Verzamel SIP credentials van de PBX

Opmerking: Alle PBX systemen zijn verschillend, het voorbeeld dient enkel als voorbeeld. Contacteer de PBX beheerder voor toegang tot de instellingen die van toepassing zijn op de PBX die gekoppeld wordt.

Er zijn tot 5 onderdelen nodig om een gebruiker te verbinden

  1. User DiD (Telefoonnummer)
  2. SIP Username
  3. SIP Password
  4. SIP Realm (of Domain)
  5. Registrar / Proxy

Deze informatie is doorgaans te vinden in de instellingen van de PBX-account van de gebruiker op de bestaande PBX. We raden aan om een nieuw apparaat in te stellen voor gebruik door Voys One, tenzij je de bestaande telefoon buiten gebruik stelt of de PBX expliciet meerdere registraties ondersteunt met een enkele gebruikersnaam.

Het is een goed idee om een tabel samen te stellen waarin alle gebruikers als volgt kunnen worden ingesteld:

User name: DID: SIP Username: SIP Password: Realm: Proxy:
Peter Visser +31880333001 peter.visser *********

Ben Hoekstra +31880333009 ben.hoekstra *********

Anna Bonen +31880333021 anna.bonen *********

Let op dat de instelling Realm en Proxy waarschijnlijk voor elke klant hetzelfde zal zijn. Als je twee of meer PBX'en verbindt met één account op deze service, moet je er rekening mee houden dat je de verschillende Realm- en Proxy-instellingen voor elke groep gebruikers opslaat.

De PBX service instellen

Opmerking: Indien de telefonie ook. via Voys One wordt afgenomen zal de PBX Services worden ingesteld door Voys one als onderdeel van het 'Turn-key' opleveren van de MiCrosoft Teams Connector Tenant. Je kan verder scrollen naar: Teams Service instellen of Gebruikers

De set-up is opgesplitst in twee fasen: Services en Gebruikers. Services zijn klantbrede instellingen zoals het opzetten van de verbinding met de telefooncentrale en het opzetten van de Office 365 tenant.

Selecteer in het het tabblad Services. Kies de gewenste PBX uit de lijst of selecteer ‘Aangepast’ als jouw PBX niet in de lijst staat.


Instellingen die geschikt zijn voor dit PBX-type worden weergegeven, bijvoorbeeld:

Voer de vereiste informatie in op de pagina. De informatie wordt getoond, evenals de optie om nog een PBX toe te voegen; er wordt een extra PBX-vermelding gebruikt als je meer dan één PBX heeft.

De Teams service instellen

In het gebied Services kan je met het tabblad Teams de Teams-configuratie maken. De service wijst automatisch eindpunten toe op basis van de locatie van de PBX's of SIP-trunks. Met de functie Enable Sync kan de portal de service automatisch configureren en telefoonnummers rechtstreeks in jouw Office 365-tenant instellen.

Klanten die hun tenant handmatig willen configureren, moeten de optie Enable Sync uitschakelen. Informatie over handmatige configuratie is beschikbaar onderaan deze pagina

Het instellen van Office 365 werkt het beste als je twee extra licenties hebt, zoals Business Essentials / Premium of E1 / E3 / E5. Deze reservelicenties zijn slechts een paar uur nodig tijdens het installatieproces en kunnen daarna worden verwijderd of opnieuw toegewezen. Als je maar één reservelicentie heeft, werkt het installatieproces ook, maar het kan langer duren. Als je geen reservelicenties heeft, zijn aanvullende handmatige activeringsstappen vereist.

Op het moment dat de service is ingeschakeld, vraagt de portal toestemming om wijzigingen aan te brengen in de spraakconfiguratie in Office 365

Er verschijnt een verzoek om in te loggen en twee afzonderlijke machtigingsvensters.

HET IS BELANGRIJK OM IN TE LOGGEN MET DE GEGEVENS VOOR HET INSTALLEREN VAN HET OFFICE 365-ACCOUNT. INLOGGEN MET DE GEGEVENS OP EEN VERSCHILLEND OFFICE 365-ACCOUNT ZAL DE WIJZIGINGEN AAN EEN ANDERE OFFICE 365-TENANT TOEVOEGEN DAN DIE DIE MOET WORDEN GE CONFIGUREERD.


 

Er zullen twee of drie pop-ups zijn die toestemming vragen om de beheeractiviteiten mogelijk te maken om het Office 365-account te configureren.

Een deel van de synchronisatie voegt speciale domeinen toe aan het Office 365-account en activeert ze voor spraak. Dit vereist dat het inlogadres van een gelicentieerde gebruiker op zijn beurt lang genoeg wordt gewijzigd in elk van deze domeinen zodat Microsoft dat domein in het spraaksubsysteem kan activeren. De synchronisatie doet dit automatisch met behulp van de eerste van deze drie methoden die van toepassing is:

  1. Gebruik een reservelicentie om een gebruiker aan te maken en verwijder de gebruiker wanneer je klaar bent.
  2. Wijzig het aanmeldingsadres van de gebruiker van wie de inloggegevens zijn gespecificeerd voor de synchronisatie als deze een geschikte licentie heeft, en verander het terug als je klaar bent.
  3. Wijzig het aanmeldingsadres van een willekeurige gebruiker met een geschikte licentie en wijzig het terug als je klaar bent.

OPMERKING: de synchronisatie wacht tot 20 minuten totdat Microsoft het domein heeft geactiveerd voordat het het aanmeldingsadres opgeeft en herstelt. In de meeste gevallen is dit meer dan genoeg, maar af en toe lijkt het Microsoft-subsysteem dat domeinen voor spraak activeert, te stoppen met werken en kan het nodig zijn om een dag te wachten voordat je het opnieuw probeert.

Wanneer de initiële configuratie is voltooid, wordt de knop Sync weergegeven met een groen vinkje:


Opmerking: de portal vereist normaal gesproken slechts één keer autorisatie voor een Office 365-account en deze toegangsautoriteit wordt opgeslagen in Office 365. Toegang kan op elk moment worden ingetrokken.

Af en toe tijdens het configuratieproces verandert de knop Sync Now in de blauwe knop, dit betekent dat er updates wachten op toepassing op de Office 365-tenant.

Gebruikers aanmaken in de service portal

Als je het tabblad Gebruikers selecteert, wordt de lijst met geconfigureerde gebruikers weergegeven, samen met hun registratiestatus

In deze sectie kunnen nieuwe gebruikers worden aangemaakt met de functie Gebruiker toevoegen.

Er zijn enkele belangrijke kenmerken van de functie Gebruiker toevoegen om op te merken:

Er wordt een lijst met gebruikers weergegeven die van toepassing zijn op PBX-spraakoproepen met ten minste een van de volgende:

  • Een Phone System licentie
  • Een E5 licentie

Als een gebruiker een telefoonnummer heeft toegewezen gekrgeen in Office 365, wordt dit weergegeven wanneer de gebruiker is geselecteerd:

Opmerking: het hangslotsymbool boven het telefoonnummer. Als een gebruiker al een nummer heeft toegewezen in Office 365, wordt het nummer hier gezaaid met het hangslot gesloten. Als het nodig is om het telefoonnummer van de gebruiker te wijzigen, klik dan op het hangslot om het veld te ontgrendelen om een nieuw telefoonnummer in te voeren.

Wanneer dit is ontgrendeld, kan een nieuw telefoonnummer voor de gebruiker worden toegevoegd of bewerkt.
Dit is ook het gedrag voor gebruikers die worden ingesteld zonder telefoonnummers in Office 365.

LET OP: Een telefoonnummer dat is ingevoerd voor een gebruiker, wordt doorgestuurd naar de Office 365-configuratie van de klant bij de volgende Sync Now activiteit.

De resterende informatie die voor elke gebruiker moet worden ingevoerd, is de SIP-gebruikersnaam en het wachtwoord zoals ingesteld in de PBX-portal voor het apparaat van de gebruiker

Vergeet niet om een Sync Now-activiteit te starten na het bijwerken van gebruikers, de knop Sync Now wordt blauw om aan te geven dat een synchronisatie vereist is.

Gebruikers bewerken

In de lijst met gebruikers, kunnen de details van de gebruiker worden getoond met behulp van het kleine pijltje naast de gebruikersnaam:

Klik op dit element om het details van de gebruiker uit te vouwen:

In dit stadium kan de gebruikersinformatie worden gewijzigd of kan de gebruiker worden verwijderd. Na wijzigingen aan een gebruiker is een Sync Now-activiteit vereist. Dit voltooit het installatieproces.

Configuratievertragingen

Sommige elementen van de configuratie binnen Microsoft Office365 kunnen onderhevig zijn aan vertragingen omdat informatie zich verspreidt tussen verschillende delen van het Microsoft-systeem. Dit kan van dag tot dag verschillen, dus we raden je aan om deze stappen ten minste 48 uur voorafgaand aan je go-live-datum uit te voeren om dit mogelijk te maken. Als je bij elke stap een onverwachte fout krijgt, raden we je aan 24 uur te wachten en het opnieuw te proberen voordat je een probleem aan Microsoft meldt. 

Office 365 configureren zonder Sync Now

Deze sectie schetst het vereiste proces en is bedoeld voor gekwalificeerde Office 365-beheerders met diepgaande kennis van de Skype voor Bedrijven PowerShell-opdrachten.

Bepaalde ondernemingen en klanten met complexe reeds bestaande spraakconfiguraties van Office 365 willen de configuratie van de Office 365-tenant mogelijk handmatig uitvoeren via PowerShell. Klanten die hun tenant handmatig willen configureren, moeten de optie Enable Sync uitschakelen.

De onderstaande opdrachten zijn die van de geautomatiseerde synchronisatie-agent. Deze kunnen worden gebruikt als uitgangspunt voor een klant om hun eigen wijzigingen aan hun Office 365-tenant te ontwerpen. De geel gemarkeerde elementen moeten worden vervangen door de werkelijke waarden om overeen te komen met wat wordt weergegeven in het serviceportaal.

Voordat je de powershell-opdrachten uitvoert, voeg je de domeinen die op het scherm Services worden weergegeven toe aan jouw Office 365-tenant en valideer je ze met DNS TXT. De DNS TXT-code op de Office 365-portal kan worden ingevoerd in het servicescherm.

Zodra de domeinen zijn gevalideerd, moeten ze worden geactiveerd voor spraak. Dit kan voor elk domein worden gedaan door een gebruiker te hebben met een inlogadres met behulp van het domein waar de gebruiker een licentie heeft met het Skype voor Bedrijven Online (Plan 2) -element. Controleer of het domein is geactiveerd met de opdracht Get-CsTenant powershell en bevestig dat het DomainUrlMap-veld het nieuwe domein bevat. Dit duurt enkele minuten, maar kan soms meer dan 24 uur duren. Eenmaal geactiveerd, is het niet langer nodig om een gebruiker met dit domein te behouden.

Tenant Setup Commando’s

Voer één keer uit voor elke tenant.

Opmerking: het is niet nodig om PSTN-gateways in te stellen, aangezien de spraakroutes verwijzen naar PSTN-gateways die zijn gedefinieerd in de Carrier-tenant.


Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.